ZAŠTO TREBAM SLIKOVNICU?

Za razvoj vještine čitanja nisu važne samo metode početnog čitanja, nego i
predčitalačko doba. Predčitalačko doba je vrijeme koje prethodi početnom čitanju,
odnosno vrijeme u kojem dijete ne čita samostalno već mu se tekst prenosi
posredovanjem druge osobe ili medija. Iako dijete ne čita, ono se susreće sa
slikovnicom s različitim tekstovima popraćenim slikama ili knjigama koje mu čitaju
odrasli tako da mu knjiga nije nepoznata. Pokazalo se da su češći susreti s knjigom
bili poticajni i da su djeca koja su odrasla u čitalački poticajnom okružju postala bolji

čitači i zainteresirani čitatelji.

ŠTO JE SLIKOVNICA?

Po definiciji se slikovnica može opisati kao književni format koji kombinira pisani jezik s vizualnim elementima kako bi stvorio narativno iskustvo prilagođeno djeci.

Prema Hlevnjak (2000), slikovnica se definira kao knjiga koja kombinira pisani jezik i vizualne elemente, često u obliku minijatura ili ilustracija, što predstavlja temeljnu karakteristiku slikovnice. Ilustracije imaju ključnu ulogu u slikovnici i čine je prepoznatljivom.

Slikovnica je najbogatiji izvor pisane riječi s kojim se dijete može susresti u ranom djetinjstvu. Slikovnica, kao ‘prva djetetova knjiga’ (Stričević, 2006.), svakodnevno uveseljava, odgaja i obrazuje veliki broj djece rane dobi olakšavajući im na taj način otkrivanje suvremenog svijeta.

 Ako se radi o dobroj i vrijednoj slikovnici, u pravilu su imena autora i ilustratora navedena na naslovnici, dok su anonimne slikovnice često znak da se radi o manje vrijednom, lošem djelu.

KAKO ODABRATI DOBRU SLIKOVNICU?

Tekst treba biti prilagođen djetetovoj sposobnosti razumijevanja poruke koju prenosi, zanimljiv, smislen, pisan jasnim i pravilnim jezikom. Ilustracije trebaju biti skladnih boja i estetski vrijedne, realne kada pojašnjavaju pojmove, a maštovite kada obogaćuju doživljaj. Važno je i pitanje kakve poruke djetetu prenose. I oprema je važna. Slikovnica treba biti čvrsta, otporna na habanje, bez oštrih dijelova kartona, a slova jasna i dovoljno velika za percipiranje i čitanje.Za djecu u prvim godinama života važno je da je boja na slikovnicama postojana i neotrovna jer djeca te dobi ispituju svijet i opipom, a slikovnice često “proučavaju” stavljajući ih u usta. Ako je napravljena kako treba, slikovnica predstavlja skup odgojnih i obrazovnih sadržaja i vrijednosti koje trebaju međusobno korespondirati kako bi za djecu bile pravi izazov i poticaj.

Ilustracije u slikovnici trebaju biti:

→jednostavne i djetetu razumljive

→estetski vrijedne, skladnih boja i odgovarajuće poruci koju prenose da bi razvijale djetetov smisao za lijepo

→realne kada djetetu pojašnjavaju neke pojmove

→maštovite kada prate radnju koja dijete uvodi u svijet stvaralaštva i mašte i obogaćuju doživljaj

→s manje detalja za mlađu djecu, bogatije i složenijih kompozicija za stariju djecu.

SLIKOVNICA SE MIJENJA S DJETETOVIM ODRASTANJEM:

  • slikovnice za najmanju djecu (u prvoj i drugoj godini života) više sliče igrački no knjizi – rasklapaju se u lepeze, sastavljaju u maštovite oblike, izrezane su i oblikovane prema nekom liku na slici, debele, izrađene od kartona ili mekane i savitljive, izrađene od tkanine, spužve ili plastike; nadopunjene zvučnim efektima…
  • u ranoj dobi djeca vole slikovnice s ritmičkim stihovima, brojalicama i pjesmicama koje uvijek ponovno i sa zadovoljstvom slušaju
  • prve su djetetove slikovnice obično tzv. pojmovne (spoznajne) slikovnice (slike predmeta, ljudi, okruženja iz prirode…) koje su za malo dijete i prvi udžbenici uz koje uči tumačiti sliku, prepoznavati, govoriti, opisivati, uspoređivati…
  • slike u slikovnicama za najmlađu djecu ne smiju biti opterećene suvišnim detaljima koji bi mogli odvlačiti djetetovu pažnju; dok su djeci mlađe dobi primjerene slikovnice s više slika, a manje teksta, starijima je uz ilustracije potrebna i složenija radnja
  • kako dijete odrasta i osamostaljuje se u razgledavanju, listanju i čitanju slikovnica, ilustracije sve više gube informativnu funkciju i u sve većoj mjeri ispunjavaju estetsku – slika više ne pomaže shvaćanju teksta, već obogaćuje doživljaj
  • četverogodišnjacima i petogodišnjacima zanimljive su radnje s jednostavnim zapletom, priče o ljudima i događajima bliskim njihovom iskustvu, dok djecu u šestoj godini života zanimaju složenije priče o ljudima i prirodi bliskih i dalekih krajeva, a zatim basne i bajke
  • starijoj predškolskoj djeci primjerene su slikovnice s maštovitim nedorečenim ilustracijama, jer dijete slušajući i čitajući samo stvara predodžbe o likovima i radnji
  • interes djeteta za teme i vrste slikovnica ovisi o njegovu stupnju razvoja, ali i o bogatstvu poticaja i iskustvu koje ima sa slikovnicama i čitanjem

NE ZABORAVITE!

  • budite poticaj Vašem djetetu u svim aktivnostima vezanim uz čitanje
  • čitajte i sami jer dijete rane dobi mnogo toga uči po modelu
  • u čitanju djetetu trebaju sudjelovati oba roditelja
  • budite uvijek okruženi knjigama i materijalima za čitanje
  • otkrijte što najviše veseli Vaše dijete pri čitanju, upoznajte njegove čitateljske interese
  • učlanite dijete u dječju knjižnicu što ranije, zatražite savjet knjižničara o tome što čitati djetetu određene dobi
  • darujte djetetu slikovnice što češće

I ZA KRAJ…

Čitanjem se osim razvoja jezika i govora, socio-emocionalnog razvoja, razumijevanja svijeta oko sebe potiče i kritičko mišljenje i mašta te, ne manje važno, razvija se ljubav prema pisanoj riječi.