Empatija je sposobnost zamišljanja kako se druga osoba osjeća u određenoj situaciji i iskazivanje brige za osjećaje te osobe. Empatija igra važnu ulogu u razvoju socijalizacije te poticanju zdravog samopoštovanja i mentalnog zdravlja kod djece. Iako smo rođeni sa sposobnošću empatije, za njezin razvoj je nužno iskustvo i praksa.

Kako mi odrasli možemo pomoći djeci?
Od rođenja do 12 mjeseci
Vjerojatno ste vidjeli bebe koje oponašaju izraz lica roditelja kada im se osmjehnu ili počnu plakati kada čuju tuđi plač. Iako su još premlada da bi izrazila pravu empatiju prema drugima, prva je godina ključna za učenje o brižnom ponašanju kroz modeliranje od strane roditelja.
Zato je u ovoj dobi važno:
• vježbati emocionalne ekspresije i iskaze nježnosti
• stvoriti sigurnu privrženost kroz brižnost i toplinu
Djeca od 1 do 3 godine
Oko druge godine djeca pokazuju ponašanja bliža pravoj empatiji i aktivno nude pomoć. No, još uvijek se bore s potpunim razumijevanjem tuđe perspektive. Npr. ako dvogodišnjak vidi brata kako plače, možda će mu ponuditi svoju igračku ili nešto za što zna da bi njega utješilo kada plače.
Zato je u ovoj dobi važno:
• opisivati i imenovati emocije pred djetetom
• pohvaliti darežljivo i nesebično ponašanje
• objasniti djetetu socijalne situacije koje nije razumjelo
Djeca od 3 do 5 godina
Tijekom predškolske dobi raste djetetova sposobnost suosjećanja. Razvijaju se vještine slušanja, odgovaranja na tuđe osjećaje, razumijevanje različitih osjećaja te prijateljstva. Moralna svijest o pravednosti također postaje veća i djeca mogu bolje zamisliti kako bi bilo biti druga osoba.
Zato je u ovoj dobi važno:
• učiti o empatičnom ponašanju kroz čitanje slikovnica, igranje
uloga i opažanje okoline
• hvaliti njihove i tuđe iskaze empatije
• poticati brižan odnos prema drugim živim bićima

Djeca od 5 do 7 godina
Djeca u ovoj dobi razvijaju jaču sposobnost iskazivanja brige za druge te mogu učiti o empatiji kroz razgovor o hipotetskim problemima. Mogu izraziti iskreno suosjećanje i pokušati pomoći kad vide nekoga u nevolji, primjerice prijatelja.
• razgovarati o osjećajima i postupcima djece iz okoline i likova iz
priča
• poticati da nude pomoć drugima
• vježbati zamjenu uloga pitanjima „Kako bi se ti osjećao/la na
njegovom mjestu?