Dječja igra

„Igra je osnovni biološki nagon,

sastavni je dio našeg zdravlja jednako

kao i spavanje i prehrana“

Stuart Brown

Igra je spontana aktivnost i osnovna pretpostavka dječjeg života i razvoja, praćena uzbuđenjima, ostvarenim i neostvarenim ambicijama svakog pojedinca.

Važnost igre u životu djeteta

Igra je fenomen i obilježava dječje odrastanje. Igra je ogledalo onoga što je djetetu važno. Dijete uživa u igri, zabavlja se, druži se s prijateljima i bira aktivnosti. Može se igrati u kući i izvan nje. Igra se razvija kako se razvija i mijenja dijete. Dijete se igra iz različitih razloga. Ako je radoznalo, istražuje ili uči nove stvari, uvježbava različite vještine. Igra može biti vrijeme kada dijete uči i uvježbava socijalne odnose. U igru dijete unosi vlastite interpretacije različitih događaja, situacija i iskustava. Poseban doprinos igre je poticanje razvoja moralnih osobina djeteta, kao što su: prijateljstvo, suradnja, međusobno pomaganje, inicijativnost, izdržljivost, ustrajnost, samokontrola, samodiscipliniranost, tolerantnost, empatija, sposobnost davanja i primanja…

Ljubav i briga odraslih s kojima je dijete svakodnevno u kontaktu osnova su daljnjeg razvoja i učenja djeteta. Za optimalan razvoj djeteta nije dovoljno da se samo angažiraju odrasli, jer vlastitom aktivnošću dijete može razvijati sve svoje potencijale. Samo aktivnost djeteta pruža mogućnost stjecanja iskustava, učenja komunikacije u suradnji s drugom djecom i odraslima.

Nekoliko savjeta za roditelje:

1. Dajte djetetu vremena. Igra je za dijete najvažnija aktivnost, stoga prekid igre pravodobno najavite (npr. za deset minuta moramo se spremiti).
2. Napravite djetetu mjesto za igru. Mala djeca vole biti u blizini roditelja (npr. kutić za igru pripremite za dijete i u dnevnom boravku).
3. Češće sortirajte igračke. Ponudite djetetu manje igračaka, uklonite igračke na koje ne obraća pažnju, nakon nekog vremena ih opet ponudite djetetu.
4. Ne forsirajte dijete. Tek kad dijete potpuno upozna neku igru spremno je za nove poticaje.
5. Pomažite djetetu što je manje moguće. Neka dijete samostalno istražuje mogućnosti i uči po metodi pokušaja i pogrešaka.
6. Pokažite interes za djetetovu igru. Uključite se u igru i razgovarajte s djetetom o tijeku igre.
7. Češće pomozite djetetu u pospremanju. Dijete treba polako naučiti održavati red.


Primjerene igračke prema dobi djeteta

Djeci do jedne godine poželjno je darivati:

-zvučne igračke
-svjetlosne igračke
– pokretne igračke

Djeci od dvije godine poželjno je darivati:

– jednostavnije igre za građenje
– drvene vlakiće
– slagalice
– lutke
– plišane životinje
– slikovnice

Za djecu u trećoj godini života poželjne su:

– slagalice
– plastelin
– odjeća i kuća za lutke
– garaža
– prve društvene igre
– slikovnice s kratkim tekstovima i stihovima
– igračke za pješčanik
– dječje cd-e s pričama i pjesmicama

Djeci u četvrtoj godini poželjno je darivati:

– dječje knjige i slikovnice
– igre s bojama i oblikovanjem
– prometne igre
– igre s jednostavnim pravilima
– igre s kockama
– igre sa simbolima i bojama
– igre spretnosti, koncentracije
– nadopuna konstrukcijskih elemenata za gradnju
– bojice i predmeti za bojanje

U dobi od pet do sedam godina djeca pokazuju interes za:

– igre s pravilima
– igre s kockama
– društvene igre
– sportske rekvizite
– glazbene instrumente

Važno je odabrati dobre i kvalitetne dječje knjige i slikovnice pune pozitivnih poruka. Čitanje je vrlo ugodan čin koji zbližava roditelje i dijete, proširuje djetetovo znanje o ljudima, stvarima i životinjama. S obzirom da je čitanje odlična priprema za školu važno je djetetovo aktivno sudjelovanje (neka dijete iskaže svoje mišljenje, razgovarajte i komentirajte s djetetom tijekom čitanja).

Ne zaboravite da dijete u igri:

· Stječe prve spoznaje o svijetu koji ga okružuje

· Razvija mišljenje, pamćenje, koncentraciju, sposobnost kombinatorike i logičkog

zaključivanja

· Usvaja i vježba govor i ostale oblike komunikacije

· Razvija motoriku i tjelesne sposobnosti

· Razvija i bogati emocije

· Stječe povjerenje u vlastite sposobnosti i stvara pozitivnu sliku o sebi

· Razvija maštu i kreativnost

· Stječe prve radne navike

· Uči socijalno ponašanje, stvara prijateljstva…

„Ne prestaješ se igrati zato što stariš,

Stariš zato što se prestaješ igrati.“

George Bernard Shaw

Marija Ginder, mag.paed.